Uitgevers van printmedia hadden het de afgelopen jaren niet makkelijk en bundelden hun krachten. Advertenties waren ooit de belangrijkste inkomstenbron, tegenwoordig zijn dat de abonnementen. Jongeren lezen alleen teksten vanaf een beeldscherm. Heeft traditioneel adverteren in print ooit nog zin?
Personeelswerving in printmedia, bestaat dat nog?
Communicatie is een vakgebied dat zich voortdurend ontwikkeld. Technieken en trends volgen elkaar razendsnel op. Soms komen technieken die eerst op de achtergrond raken ook weer terug. Zo zie je de laatste tijd weer eens een personeelsadvertentie opduiken in een dag- of weekblad. Hebben we lange tijd niet meer gezien! Personeelswerving vindt voor het overgrote deel online plaats. Social media spelen daarin een prominente rol en recruiters doen over het algemeen goede zaken. Zo’n ‘ouderwetse’ personeelsadvertentie in de krant is dan opeens weer onderscheidend en kan zomaar voor succes zorgen.
Printadvertenties gaan over reizen, auto’s en boodschappen
Adverteren voor producten en diensten in kranten en tijdschriften lijkt trouwens ook weer enigszins op z’n retour. Lange tijd was het aantal advertenties in een krant op één hand te tellen, nu lijkt daar weer wat verbetering in te komen. Hoewel: het beperkt zich voornamelijk tot aanbieders van reizen, auto’s en de supermarkt. Printcampagnes van een mode- of audiomerk om maar eens wat te noemen, kom je niet meer zo vaak tegen.