Nog altijd is er bij veel mkb-ondernemers onduidelijkheid over wat Brainport nu precies is. Eén ding is duidelijk: het begrip Brainport zorgt wel degelijk voor het ‘verkopen’ van de regio Eindhoven en haar omliggende gemeenten. Dat maakt Brainport tot een merk, waarmee innovatie en techniek in de regio Eindhoven kan worden vermarkt naar de rest van de wereld.
De oorsprong van Brainport ligt ergens begin jaren negentig. De gemeente Eindhoven is toen gaan samenwerken met diverse regiogemeenten om de regionale economie te stimuleren. Met financiële hulp uit Brussel werd een stimulus programma gerealiseerd voor een innovatie- en ecosysteem. Hieruit voortvloeiend werd in 2004 het begrip Brainport geïntroduceerd, wat in één adem genoemd kon worden met de begrippen Seaport (Rotterdam) en Airport (Amsterdam).
Met de ontwikkelingen van o.a. ASML, VDL, de Philips High Tech Campus, de Automotive Campus in Helmond, en ook Strijp-S, heeft het merk Brainport steeds meer een gezicht gekregen. Ook de verkiezing van Eindhoven als ‘slimste regio ter wereld’ heeft ondernemend Nederland wakker geschud. En niet te vergeten: evenementen als de Dutch Design Week en de onlangs gehouden Dutch Technology Week. Brainport wordt nu gezien als hèt symbool voor innovatie en technologie. Het is een wereldmerk geworden.
In een presentatie van Brainport Development werd benadrukt dat ieder bedrijf dat in deze regio gevestigd is, het merk Brainport mag gebruiken, inclusief het bijbehorende logo. Waar veel merken krampachtig proberen om hun merk exclusief te houden, doet Brainport dus het tegenovergestelde. En dat past helemaal in deze tijd: delen in plaats van geheim houden.
Meer informatie: www.brainport.nl