Meer van hetzelfde of creatief worden? - Ligthart Communicatie

Marketing-communicatie anno nu

In de meer dan 40 jaar dat ik in het vak zit, zijn er ongelooflijk veel ideeën de revue gepasseerd. Van posters maken, adverteren tussen de ‘kleintjes’, nieuwsberichten per fax en sms-acties, tot vakblad-campagnes, beurspresentaties, radio- en tv-spots, reclamemasten, direct marketing, online video en social media campagnes.

Nog altijd zijn onderscheidend vermogen en een heldere overtuigende boodschap het belangrijkste wat telt. Merken en organisaties hebben een goed verhaal nodig, gebaseerd op de vraag: waarom zou je voor mij kiezen?

De enorme hoeveelheid informatie en prikkels waaraan doelgroepen vandaag de dag worden blootgesteld, maken onderscheidend en overtuigend zijn niet eenvoudiger. En iedereen ziet hoe sterk het consumentengedrag in relatief korte tijd is veranderd. We zijn allemaal ‘online’ en daar speelt een belangrijk deel van het leven zich af. Data-driven marketing verdrijft de creativiteit.

Tussen de talloze commerciële berichten op social media, e-mail nieuwsbrieven en het papier dat nog in de in de brievenbus belandt, vind je steeds minder vaak informatie waar je écht door wordt geraakt. Herkenbaar?

Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap opvalt en herinnerd wordt, moet je het lef hebben om ‘anders’ te zijn. Steeds blijkt weer dat effectieve campagnes ook uitblinken in creativiteit. Een voorbeeld hiervan is de bouwmarkt Hornbach. Zij hanteren een echte ‘out-of-the box’ methode om de aandacht te trekken.

Zoals Hornbach zie je er niet veel en dat is precies de reden waarom het een creatieve productie is. Uit het verleden kennen we natuurlijk allemaal de campagnes van Rolo, Campina, Centraal Beheer en KPN. Campagnes met forse budgetten, waarbij tv-reclame voor een groot bereik zorgt.

Maar ook met een klein budget kan creativiteit het verschil maken. Dat begint al met het ontwerpen van je visitekaartje.
Kijk maar eens op deze pagina met tal van voorbeelden.