Ga mee in de mogelijkheden van dit digitale tijdperk

Afgelopen donderdag 27/2, organiseerde de Rabobank een bedrijven-avond in theater de Hofnar in Valkenswaard. Hier werd de nieuwe Rabobank-organisatie voor regio De Kempen gepresenteerd, na de fusie tussen de regiokantoren Aalst-Waalre, Valkenswaard, Bergeijk en De Kempen West. Gastspreker was Danny Mekic’, jonge internet-ondernemer / entrepeneur. Wat me opviel: een wat magere opkomst van – voor een groot deel 50+ – regionale ondernemers. In de mooi ingerichte theaterzaal van de Hofnar waren nog wel wat tafeltjes vrij. Jammer, want het verhaal van Danny Mekic’ was zeker de moeite waard. Op 15 jarige leeftijd stopte hij met school en werd hij zelfstandig ondernemer met het bouwen van websites. Zo raakte hij o.a. betrokken bij de ontwikkeling van de live-streaming site voor het Eurovisie Songfestival. Inmiddels is Danny 28 jaar, afgestudeerd jurist en runt hij het bedrijf NewTeam, een club van zeer jonge mensen die toekomstgericht denken op het gebied van technologie, media, communicatie, recht en ondernemerschap. Jonge honden die in mogelijkheden denken en zijn opgegroeid in de digitale wereld.

Zijn presentatie geeft een beeld van de veranderende samenleving, door de snelle technologische ontwikkelingen. Technologie is niet meer weg te denken en zal vrijwel alles gaan beheersen, dus ook marketing-communicatie.

Wie kan er vandaag de dag nog zonder mobiele telefoon? Nog niet zo lang geleden (1999) zag de wereld er wat dit betreft heel anders uit. Het volgende filmpje maakt dit duidelijk:

Vandaag de dag ligt dat wel wat anders:

Digitalisering zorgt ervoor dat het ‘handschrift’ gaat verdwijnen. Ons geheugen wordt niet meer getraind, want je kunt alles online opzoeken. Alles van iedereen is online te vinden. Wat heeft dat bijvoorbeeld voor effect op de relatie werknemer – werkgever? Veel 50+’ers maken zich daar wel zorgen over, jongeren blijkbaar niet. Want die weten dat over hun toekomstige werkgever inmiddels ook al veel op het web te vinden is…

Alle zorgen en discussie in ogenschouw genomen zegt Danny: “Er is altijd een soort natuurlijke kracht die ervoor zorgt dat dingen weer in evenwicht komen, dus ik maak me niet al teveel zorgen over de toekomst. Organisaties doen er goed aan om mee te gaan in de mogelijkheden van deze tijd. Retailers bijvoorbeeld, zullen moeten denken alsof ze vandaag opnieuw zouden starten met hun bedrijf. Doe je dat niet, dan zullen er ook geen kansen ontstaan”.