Facebook/whatsapp breekt wettenGebruik je WhatsApp (waarschijnlijk wel) dan heb je onlangs de melding langs zien komen i.v.m. de nieuwe servicevoorwaarden. Of je even op ‘Akkoord’ wilt klikken en dan gaat het socialmedia-leven weer gewoon verder, niets aan de hand.

Achter elke update van servicevoorwaarden zit een reden. In dit geval is de reden dat Facebook je persoonsgegevens van WhatsApp wil gebruiken. Toen WhatsApp door Facebook werd ingelijfd (februari 2014) werd aangegeven dat de twee diensten onafhankelijk van elkaar zouden blijven werken, dus geen uitwisseling van gegevens. Iets meer dan 2 jaar later blijkt dus dat dit niet het geval is. Maar echt verrassend is dat natuurlijk niet.

Inmiddels worden de media overspoeld met berichten in de trend van: “Zie je wel, Facebook houdt zich niet aan de afspraken. Al je WhatsApp berichten en je mobiele nummer staan tot hun beschikking, ze kunnen er mee doen wat ze willen”.
Dat klopt natuurlijk. Facebook is een machtige organisatie geworden die beschikt over de persoonsgegevens van zo ongeveer de halve wereldbevolking. Net als Google. Stel je voor dat Google en Facebook zouden gaan fuseren…

Het gaat allemaal heel snel en de ‘digitale wereld’ groeit ons soms boven het hoofd. Maar dit is wel de wereld waarin we nu leven. Een wereld waarin het woord ‘privacy’ een totaal andere betekenis heeft gekregen. Een wereld waarin het internet al lang niet meer is weg te denken, ondanks de ‘nadelen’ die daar klaarblijkelijk bij horen. We zoeken onze informatie, houden het nieuws bij, willen op elk moment de actuele weersverwachting kunnen raadplegen, op elk moment contact leggen met ‘vrienden’, producten bekijken én kopen en ons leven ‘delen’ met zoveel mogelijk andere mensen. Het zorgt voor een compleet andere manier van leven. In 1995 was Maurice de Hond te gast bij het TV-programma van Sonja Barend. Hij deed toen een aantal voorstellingen die met de kennis van nu leuk zijn om terug te kijken.

Terug naar Facebook en WhatsApp. Moet je die nieuwe servicevoorwaarden nu wel of niet accepteren? Mijn antwoord: geen idee. Het beleid van Facebook en WhatsApp blijft nu eenmaal bij Facebook en WhatsApp.
WhatsApp begint zijn tekst over de update met: ‘Respect voor uw privacy zit in ons dna’. Men legt vervolgens uit dat het zeker niet gaat om het delen van WhatsApp-berichten of -foto’s op Facebook of dat ze getoond worden aan derde partijen. Maar als je bijvoorbeeld in een WhatsApp-groep zit met tennisvrienden, dan weet Facebook dat in het vervolg ook en kun je gerelateerde advertenties verwachten. Bijvoorbeeld over tenniskleding. Is dat hinderlijk? Als je Facebook gebruikt zul je ook advertenties zien en laat die dan maar beter aansluiten op je interesses. Toch? Online marketing gaat over het zo gericht mogelijk aanbieden van relevante informatie en dat is wat Facebook en WhatsApp mogelijk willen maken voor hun adverteerders. Advertenties op WhatsApp zijn er op dit moment nog niet, maar zullen er zeker gaan komen.

Wil je dat WhatsApp jouw accountinformatie niet deelt met Facebook? Dan kan. Althans, volgens WhatsApp. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Met een ‘vinkje’ kun je de uitwisseling van gegevens beperken (telefoonnummer wordt sowieso gedeeld met Facebook). Hoe je dat instelt kun je vinden op deze pagina. WhatsApp geeft er 30 dagen de tijd voor, dus als je hiervan gebruik wilt maken kun je het maar beter meteen doen.