Contentmarketing

Goede content is waar het echt om gaat
Afbeeldingsbron: http://www.famousbloggers.net/google-big-panda-update.html

Is het je al opgevallen? Het begrip Contentmarketing kom je momenteel overal tegen. Sinds Google zijn ‘Panda’ versie geactiveerd heeft (al sinds eind 2011) is het belang van goede content steeds meer naar voren gekomen en inmiddels hét aandachtspunt geworden als het gaat om online communicatie.

De Panda-versie van Google zorgt ervoor dat sites met kwalitatieve inhoud beter vindbaar worden. Dat betekent duidelijke en zuivere informatie over producten en diensten, op een manier waar bezoekers échts iets aan hebben. Dus geen website met een waslijst aan landingspagina’s die alleen tot doel hebben om bezoekers naar een en dezelfde contactpagina te leiden. Geen kromme teksten die vergeven zijn van ‘zoekwoorden’ om daarmee te proberen Google om de tuin te leiden. Veel SEO-bedrijven hanteren nog altijd methodes die gestoeld zijn op inmiddels verouderde wetmatigheden en daarmee loop je eerder het risico dat Google een dergelijke site uit de zoekresultaten zal weren.

Google werkt voortdurend aan verbetering van de algoritmen die zorgen voor zuivere zoekresultaten. Versie 4.1 werd afgelopen september geactiveerd, hier lees je daar meer over. Zie ook de informatie over het zogenaamde Penguin filter van Google waarmee spam wordt geweerd.

Het komt erop neer dat je als merk of organisatie vooral moet kijken naar je authentieke informatie. Ben concreet, eerlijk en creatief in de manier waarop je informatie over je product of dienst wilt delen. Gebruik daarbij niet alleen tekst maar ook beeld, zoals goede fotografie, video en animaties. Ook whitepapers, PDF-bestanden, persberichten en niet te vergeten: blog-artikelen. Beperkt dit niet alleen tot je website, maar gebruik ook de mogelijkheden in sociale media.

Bij Contentmarketing gaat het er om dat je als merk of organisatie opgemerkt wordt door je doelgroep, omdat je informatie deelt die er toe doet. Storytelling is daar een onderdeel van. Denk vanuit je doelgroep en vraag je af: wat zou men de moeite waard vinden om te lezen, horen of bekijken? Met wat creativiteit kom je een heel eind en daarvoor is het goed om een buitenstaander eens naar je communicatie te laten kijken.