Responsive design, na deze Google update écht een must

Met de Google update voor search results die deze maand (mei 2016) heeft plaatsgevonden is het belang van responsive design weer aanzienlijk groter geworden. Vorig jaar werd al een Google update uitgevoerd, waardoor mobielvriendelijke sites hoger in de ranking kwamen. Met de Google update die nu actueel is geworden kunnen niet-mobielvriendelijke sites beduidend gaan zakken in de zoekresultaten.

Mobielvriendelijke door responsive designDe vindbaarheid bij Google is uiteraard niet alleen afhankelijk van responsive design. De inhoud van de website is nog altijd het belangrijkste. Maar er zijn veel websites met goede inhoud en dan kan responsive design dus wel het verschil maken. Het zorgt ervoor dat onderdelen van een website op de juiste manier gepositioneerd worden op alle apparaten. Naast een tablet of smartphone  worden websites tegenwoordig ook al bekeken op grote TV-schermen. Responsive design zorgt ervoor dat de website zicht op elk formaat automatisch aanpast en dat alles goed leesbaar is. Google vindt het belangrijk dat iemand die een zoekopdracht geeft, goed leesbare resultaten krijgt op elk apparaat. Een logische ontwikkeling dus.

Wil je weten of jouw website voldoende mobielvriendelijk is? Google heeft daarvoor een handige tool beschikbaar. Je hoeft slechts je URL in te vullen en Google analyseert de website op mobielvriendelijkheid. Mocht het resultaat niet goed zijn, neem dan even contact met ons op. Want het is goed mogelijk dat de site relatief eenvoudig mobielvriendelijk is te maken, zonder dat je weer van voren af aan hoeft te beginnen. Bij een site die is gebouwd in WordPress of Joomla is dat doorgaans prima te realiseren.

Mobielvriendelijke nieuwsbrieven

Google update mei 2016 - reponsive design nieuwsbrievenNiet alleen websites dienen mobielvriendelijk te zijn, voor digitale nieuwsbrieven is responsive design net zo belangrijk. De webversie van een digitale nieuwsbrief wordt immer ook door Google geïndexeerd. Dus heeft de Google update hier ook invloed op de zoekresultaten. Omdat e-mail steeds vaker op mobiele apparaten wordt bekeken heb je niet zoveel aan een e-mail nieuwsbrief die niet responsive is. In de statistieken van onze nieuwsbriefapplicatie zien we dat het aantal mobiele weergaven voor e-mail sterk toeneemt.