Uitgevers van printmedia hadden het de afgelopen jaren niet makkelijk en bundelden hun krachten. Advertenties waren ooit de belangrijkste inkomstenbron, tegenwoordig zijn dat de abonnementen. Jongeren lezen alleen teksten vanaf een beeldscherm. Heeft traditioneel adverteren in print ooit nog zin?

Personeelswerving in printmedia, bestaat dat nog?

Communicatie is een vakgebied dat zich voortdurend ontwikkeld. Technieken en trends volgen elkaar razendsnel op. Soms komen technieken die eerst op de achtergrond raken ook weer terug. Zo zie je de laatste tijd weer eens een personeelsadvertentie opduiken in een dag- of weekblad. Hebben we lange tijd niet meer gezien! Personeelswerving vindt voor het overgrote deel online plaats. Socialmedia spelen daarin een prominente rol en recruiters doen over het algemeen goede zaken. Zo’n ‘ouderwetse’ personeelsadvertentie in de krant is dan opeens weer onderscheidend en kan zomaar voor succes zorgen.

Printadvertenties gaan over reizen, auto’s en boodschappen

Adverteren voor producten en diensten in kranten en tijdschriften lijkt trouwens ook weer enigszins op z’n retour. Lange tijd waren het aantal advertenties in een krant op één hand te tellen, nu lijkt daar weer wat verbetering in te komen. Hoewel: het beperkt zich voornamelijk tot aanbieders van reizen, auto’s en de supermarkt. Printcampagnes van een mode- of audiomerk om maar eens wat te noemen, kom je niet vaak tegen.

Adverteren Stichting Kiemkracht

Voor opdrachtgever Stichting Kiemkracht maakten we deze advertenties

Offline en online versterken elkaar

Adverteren in printmedia is bij veel marketing-afdelingen op de achtergrond geraakt omdat de focus vooral op online marketing ligt. Logisch, want op dat gebied is de afgelopen jaren heel veel gebeurd. Maar je ziet nu ook dat steeds meer consumenten ‘socialmedia-moe’ worden en dat papier dus niet totaal is verdwenen als mediadrager. Juist nu zijn er kansen om met ‘traditioneel’ adverteren weer op te vallen. Natuurlijk wel met een directe koppeling tussen offline en online. Offline voor het trekken van aandacht en vervolgens naar online (website, blog of socialmedia-kanaal) voor ‘engagement’ en conversie.

Less is more bij het maken van een advertentieontwerp

Kennis op het gebied van neuromarketing en eyetracking heeft de manier waarop je tot een advertentieontwerp komt sterk beïnvloed. Een printuiting krijgt van een lezer niet meer dan 2 á 3 seconden de tijd om te bepalen of iets interessant is. Het is dus zaak om de boodschap kort en krachtig te houden. Bij voorkeur niet meer dan één visual en weinig tekst. Mooie visuals en afbeeldingen van personen doen het vaak goed. Ook de afzender moet direct duidelijk zijn. Soms zie je advertenties waarbij je moet zoeken naar het logo.

Hey, tóch interessant zo’n QR-code!

Sinds een camera van een smartphone ook een QR-code kan lezen en je daarvoor geen aparte app nodig hebt, worden QR-codes weer interessant om de koppeling van offline naar online te laten werken. Je ziet het gebruik van QR-codes weer toenemen, terwijl het er een jaar geleden naar uitzag dat het QR-tijdperk voorbij zou gaan.

Influencers kunnen de marketing-kar trekken

Veel eigentijdse lifestyle merken, zoals O’Neill, The North Face, BALR. etc. richten zich tegenwoordig vooral op influencer marketing. Hierbij worden “influencers’ ingezet die een merk koppelen aan meningen en emoties op social media. De influencers zijn personen in een bepaalde doelgroep met veel volgers. Dat kunnen ook bekende Nederlanders of internationale beroemdheden zijn.
Maar het kan ook op kleinere schaal, in een bepaalde regio voor het MKB. Je nodigt bijvoorbeeld lokale mensen met veel volgers uit voor een opening of product-test en vraagt ze om hun ervaring te delen op social media. Dat kan een hoog bereik opleveren tegen relatief lage kosten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kwaliteit van de content goed is, d.w.z. interessant voor de doelgroep. Met printadvertenties en persberichten kan ook hierbij de koppeling van offline naar online plaatsvinden.

Nee, papier is écht nog niet dood.