In 2011 organiseerden we voor onze klanten een informatieve workshop over social media. Vrijwel alle aanwezigen, zo’n 20 in getal, hadden geen of slechts minimale ervaring met het gebruik van media als Facebook en Twitter. De meesten hadden wel een LinkedIn account maar waren daarmee niet actief.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder en lezen we het bericht dat Facebook gegroeid is naar 2 miljard actieve gebruikers. Google incasseert een boete van bijna 2,5 miljard euro door misbruik van hun machtspositie. Whatsapp (bestond nog niet in 2011) heeft met 1,2 miljard gebruikers het ‘sms’en’ van de kaart geveegd. En met ruim 700 miljoen gebruikers is Instagram nu net zo groot als Facebook in 2011. Online video, via YouTube en Facebook heeft een ongekende vlucht genomen, niet in het minst door de opkomst van drones. Er is dus wel wat veranderd in 6 jaar tijd.

Wat opvalt is, dat Twitter met zo’n 328 miljoen gebruikers, achter blijft. Twitter is wel het ‘snelste’ informatiemedium en daarom vooral populair in de mediawereld, bij politici en zakenmensen. Bij Facebook zie je dat de populariteit vooral stijgt onder ouderen. Jongeren haken – mede daardoor? – juist af. Steeds vaker zie je dat mensen hun Facebook-gebruik vaarwel zeggen omdat ze ‘moe’ worden van de verslavende werking.

In marketing-communicatie is de inzet van social media natuurlijk niet meer weg te denken. Online adverteren en daarmee gericht je doelgroep aanspreken op basis van online profielen is effectief en de resultaten zijn 100% meetbaar. En toch zie je ook dat ‘traditionele media’ zoals direct mail per post het juist in deze tijd weer goed kunnen doen. Onderscheidend zijn in strategie en concept is nog steeds waar het om gaat. Optimaal benutten van alle mogelijkheden. En laat dat nou nèt ons vak zijn, al jarenlang.