’s Werelds grootste SEO en ‘content performance’ platform Searchmetrics heeft onlangs de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar searchresults gepubliceerd. Daaruit blijkt o.a. dat Google het aantal organische links op de eerste resultatenpagina vermindert van 10 naar 8. Maar wat ook blijkt: vrijwel elke Google-pagina toont, naast de tekstlinks, steeds vaker gerelateerde afbeeldingen, video’s, infographics, social media-boxes etc.

Snelheid van je website belangrijk voor vindbaarheid

En wat ook duidelijk is: websites die goed responsive zijn voor mobiele weergave en snel laden, scoren aanzienlijk hoger. Met het oog op mobiele weergave let Google voortaan extra op de laadtijd van websites, dus (te) grote afbeeldingen zijn niet bevorderlijk voor de zoekresultaten.

Vindbaar worden met video

Bij ongeveer een kwart van de zoekresultaten zie je tegenwoordig ook een videolink verschijnen. Video is steeds belangrijker aan het worden voor het genereren van vindbare content en Youtube is daarbij hét platform om video’s te publiceren. De smartphone is het meest gebruikte apparaat voor het bekijken van video’s. Zoekopdrachten met een vraag die begint met ‘hoe’ of ‘wat’ leiden vaak rechtstreeks naar een videolink op Youtube. Verkoop je bijvoorbeeld een product of systeem waar een handleiding van toepassing is, maak daar dan een goede video van!

Bij blijven op het gebied van SEO

Een algemene conclusie is, dat er voor online marketeers tal van kansen liggen om het zogenaamde organische verkeer naar een website of app te vergroten. Traditionele methodes, zoals linkbuilding en het aanmaken van tekstuele landingspagina’s verliezen terrein, het creëren van content voor mobiele weergave is belangrijker dan ooit.

Het onderzoeksrapport bevat alle voorbeelden en verder toelichting en is de moeite van het lezen waard. Hier kun je het downloaden. Op aanvraag mailen wij het betreffende document graag even aan je door, dan hoef je geen registratieformulier in te vullen.