Virtual, Augmented, Expanded of Mixed reality…

Onlangs waren we aanwezig bij de vakbeurs Virtual (R)evolution, georganiseerd door het Mikrocentrum in Veldhoven. In het kader van productpresentaties en visualisaties zijn we uiteraard geïnteresseerd in Virtual Reality en Augmented Reality, waarbij 3D objecten virtueel tot leven komen. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen VR, AR, ER en/of MR?

Virtual Reality

De term Virtual Reality bestaat het langst en staat voor het kijken naar 3D-beelden door een speciale VR-bril. Zodra je de VR-bril op zet, waan je je in een nieuwe wereld. Dat kan een game zijn, maar bijvoorbeeld ook een interieur of het menselijk lichaam. Zo gebruikt Philips VR voor systemen aan de operatietafel. De filmindustrie en zelfs live-uitzendingen maken ook gebruik van VR. Kenmerkend is wel dat je dus altijd een VR-bril nodig hebt.

Augmented Reality

Augmented Reality lijkt op VR, alleen blijft hierbij ook de werkelijke wereld in beeld. Voor AR heb je geen speciale bril nodig, maar een app op je tablet of smartphone. Op basis van een 3D-cad model en een app bekijk of plaats je een product in het beeld van je camera.

IKEA gebruikt AR in de app IKEA-Place. Je kunt een product uit de catalogus selecteren en dit virtueel op de gewenste plek in je kamer of je tuin plaatsen. Eenmaal gepositioneerd kun je er met je smartphone of tablet-camera omheen lopen en het resultaat van alle kanten bekijken.

AR wordt ook steeds meer toegepast voor het presenteren van nieuwe machines of andere producten. Je moet daar dan wel een goed CAD-model voor hebben. DeAR-techniek maakt het ook mogelijk om met behulp van de camera in je tablet of smartphone nauwkeurig een ruimte of object te meten. Denk bijvoorbeeld aan het inmeten van raambekleding of vloerbedekking.

Expanded Reality en Mixed Reality

De termen Expanded Reality en Mixed Reality worden gebruikt voor toepassingen waarbij VR en AR gecombineerd worden. Zo kun je met behulp van de Microsoft Hololens, een speciale VR-bril, 3D objecten zien in de ruimte waar je op dat moment bent. Een virtuele wereld en de echte wereld gaan naadloos in elkaar over. Er bestaan games, waarbij ‘de vijand’ zo je huiskamer komt binnenlopen. Maar je kunt ook denken aan een product of machine die je in de daarvoor bedoelde ruimte ziet functioneren. Alsof ie er al écht staat.

Juiste toepassingen voor jouw doelstellingen

VR, AR en MR zijn technieken waarmee aan marketing en sales weer een nieuwe dimensie wordt toegevoegd. Letterlijk in dit geval. Er zijn inmiddels al veel startups die zich volledig toeleggen op het ontwikkelen van VR- en AR applicaties. Bedrijven waar wij als communicatiebureau graag mee samenwerken om effectieve oplossingen voor onze klanten te realiseren. Wij kunnen zorgen voor de juiste toepassingen, gericht op je marketing- en communicatiedoelstellingen.